lördag 4 maj 2013

Veganska härligheter!

Denna lördag så skulle vi få massa vänner på besök på spelkväll och jag vill alltid baka och få folk att känna sig lite bortskämda. Nu var två av dem veganer och jag själv har ju celiaki samt är laktosintolerant så jag vill slå alla flugor i en smäll!

Jag sökte på internet och fann en fantastisk sida!
http://vegania.net/
Där under desserter och godis fann jag de perfekta recepten som också var väldigt lätta att göra.

Chokladbiskvier med chokladkräm

18-20 st
Botten:
200 g mandel
drygt 3 dl florsocker
4 msk sojagrädde

Mal mandeln i mixer till fint pulver eller använd färdigmalet, samma vikt. (Om du vill kan du skålla och skala mandeln innan, i så fall gör du så här: Koka upp lite vatten i en kastrull, häll i mandlarna bara någon minut. Häll av i en sil och spola med kallt vatten. Sedan är det lätt att bara trycka av skalen. Lägg mandlarna på hushållspapper så de torkar. Mal dem sedan.)
Blanda mandeln med florsockret och blanda sedan i sojagrädde. Ta inte för mycket, men det ska bli en fast, smidig smet. Klicka ut på en plåt, det ska bli cirka 20 kakor. Grädda i 200 grader 8-10 minuter. Ta ut och låt svalna. Gör chokladkräm och ställ kallt en stund.

Fyllning:

1 dl sojagrädde
1 dl socker
100 g mörk vegansk choklad
75-100 g mjölkfritt margarin
Blanda ihop sojagrädde och socker under uppvärmning. Det ska inte koka, men bli varmt. Ta av från värmen, häll ner chokladen, bruten i bitar och rör om tills chokladen har smält och är väl blandad med sojagrädden. Häll ner margarinklickar och låt dem smälta och rör om väl.

Topping: 150-200 g vegansk choklad

Bred sedan på en klick kräm på varje kaka. Låt stå kallt en stund, och smält sedan choklad som du doppar toppen av kakan i (smörkrämen). Låt kallna. Förvara i tät burk i kylen, eller frys in.

Chokladkola (fudge) delux

50 g margarin
2 dl havregrädde
1 dl muscovadosocker
1 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1-2 msk kakao
100 g mörk choklad

Smält margarinet i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt grädde, socker, sirap och sikta ner kakao. Rör med en träslev tills allt är blandat, låt sjuda på ganska låg värme i 45-60 minuter, rör försiktigt någon enstaka gång. Testa om kolan är klar genom att doppa en tesked kola i ett glas med kallt vatten. Går kolan att forma till en mjuk men fast kula är den klar. Ta av från värmen, låt stå 10 minuter och rör sedan ner chokladen tills den smälter. Häll i en smörpapperkläddform på ca 15 x 15 cm. Låt kallna och skär i bitar.



Jag gjorde även en äppelkaka då jag använde receptet på tårtbotten. Jag fyllde en form med löstagbar kant med skurna äppelbitar och fyllde sedan på med smet så att det nästan täckte äpplena och sedan gräddade i 200C tills det blev bra med färg på den. Den blev inte så vacker dock men den smakade bra. Jag fick inte plats med all smet så jag gjorde bananmuffins av resten, som blev lite gummiaktiga men goda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar