lördag 6 april 2013

Raw chokladtårta med hallontopping

Jag experimenterar hela tiden med vad som både kan vara gott och inte så onyttigt i jakten på den perfekta efterrätten eller godsaken. Jag har u börjat snegla lite på rawfood-sidan av världen och kan konstatera att det kanske inte är lika sockerbombat som allt annat där ute. Förvisso så gäller ju grundregeln att man ska äta lika mycket som man gör av med, typ, men genom rawfood har jag nu konstaterat att det är så fyllt med nyttiga mättande fetter att man orkar fysiskt inte äta mycket. Det är för kompakt och/eller mättande men inte desto mindre gott.

Denna lördag så bestämde jag mig för att testa på en lite mer komplicerad efterrätt. Jag hade iofs det mesta hemma redan då jag experimenterar ganska ofta med många olika saker. Istället för agavesirap så använde jag en ny sorts chokladsås gjord för glass som också innehåller 68%agave och 20% rissirap. Mest för att jag hade det hemma.
Receptet jag utgick ifrån var:

Botten
3 dl mandel (finns färdig mandelmjöl på affären som jag använde)
1msk kokosolja
1msk kakaosmör (Jag tog vanligt smör)
1tsk agavesirap
1tsk citronjuice

Smält kokosoljan i vattenbad. Mixa mandeln och tillsätt sedan resten. Mixa ihop till en deg och tryck ut i en plastfolie-klädd form med avtagbar kant.

Fyllning
5dl cashewnötter (Jag tog hasselnötter, men det är för beskt!!)
3dl kakao
3-4 avokados
0,5dl agavesirap
1dl vatten

Mixa nötterna. Tillsätt resten och mixa/rör till en kladdig smet och bred den över bottnen.

Topping
8dl jordgubbar & hallon (Jag tog 5 dl för tunnare lager)
1-2msk agavesirap
2dl kokosolja (Jag tog 1dl för det är inte billigt! Och det funkar!) 

Smält kokosoljan i vattenbad, är bären frusna så tina dem i micron.
Mixa bär och agavesirap.
Tillsätt bären i oljan och mixa tills den enas.
Häll över fyllningen och ställ in i frysen i ett par timmar.
Den är godast lite tinad.


Hur smakar den då?
Det smakar väldigt mycket kakao och hallon.
Man ska verkligen gilla mörk choklad och man måste börja med små bitar för man blir mätt!
Hasselnötterna gjorde nog inte saken bättre heller men för att vara en något sånär nyttig efterrätt så är jag väldigt nöjd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar